Eerste indruk

2 oktober 2019 - Sliema, Malta

Ik heb er al bijna weer drie weken op zitten. Het gaat best snel dat had ik niet verwacht. Ik zou even kort vertellen wat mijn eerste indrukken zijn van mijn stageplek. De eerste dag dat ik naar mijn stage ging was het helaas wat tegengevallen maar ik denk dat dat vooral kwam doordat er heel veel verschillen zijn en ik daar heel erg aan moet wennen. Nu een paar weken later gaat het beter en leer ik de kinderen en ook mijn collega's beter kennen waardoor ik het meer na me zin heb. Ik merk de verschillen natuurlijk nog steeds zoals bijvoorbeeld de ruimtes, de eetmomenten. Maar ook hoe ze met kinderen om gaan en hoe belangrijk zijn de ontwikkeling vinden tegenover wij in Nederland.  Hier geven ze weinig om de ontwikkeling en kijken ze er ook niet naar. Ook vinden ze het minder erg als ze niet zelfstandig zijn. Terwijl in Nederland de kinderen dit heel belangrijk vinden. bijvoorbeeld als je een kind die zinnelijk is een luier aan geeft vind hij dat niet erg en laat het gewoon allemaal gebeuren. Terwijl als ik dat in Nederland zou doen ze erg moeten huilen omdat ze dat niet willen. Ook de ruimtes zijn hier anders. Je hebt hier vijf ruimtes die ze gebruiken. Een ruimte voor de baby's van vier bij vijf ongeveer waar tien baby's worden opgevangen. Een ruimte voor 1 tot 2 jaar waar ongeveer 17 kinderen worden opgevangen deze ruimte is verdeeld in twee delen. 1 deel waar ze kunnen spelen en 1 deel waar ze ook kunnen spelen en eten. Dan heb je nog twee ruimtes voor 2 tot 3 jaar de ene is kleiner dan de andere maar daar worden ook per groep ongeveer 16 kinderen opgevangen. Als je kijkt naar hoe kleine ruimtes ze daar hebben zouden ze dat in Nederland niet accepteren. Helaas is er ook weinig materiaal aanwezig waar kinderen zich mee kunnen vermaken/ontwikkelen waardoor ze helemaal niet sociaal naar elkaar toe zijn en vaak elkaar bijten, schoppen en slaan.

Dan komen we bij de eetmomenten. Hier in Malta neemt elk kind zijn eigen lunchbox mee en de ouders mogen dus ook zelf bepalen wat hun kind eet. Hier zijn echter ook geen regels voor op het kinderdagverblijf. De kinderen hebben vaste en geen vaste eetmomenten. Ze gaan om een bepaalde tijd naar de keuken (waar alle groepen om de beurt moeten eten) maar als de kinderen tussendoor wat willen eten mogen ze dat gewoon. Ze krijgen hier verschillende dingen te eten van Chips tot pizza, friet, rijst, pasta, kipnuggets, fruit enz.

Kwa regels is er ook geen duidelijkheid voor de kinderen. Als ik een kindje aanspreek omdat hij niet op zijn stoel zit en met zijn eten rondstrooit wordt ik meteen aangesproken dat ik hem gewoon moet laten. Ook krijg ik vaak verschillende taken gekregen waardoor ik vaak een beetje in de war raak omdat ik bijvoorbeeld voor de 1 dit moet doen en dan opeens van de ander die taak moet laten en eerst dit moet doen (dit gebeurt vaak, dus weinig communicatie tussen collega's). De kinderen plassen zelfstandig, maar toch gebeurt het heel vaak dat ze een ongelukje in hun broek hebben gedaan. Ook kunnen ze niet zelf hun broek optrekken.

De hygiëne op het kinderdagverblijf is niet het beste. Kinderen leren niet handen wassen na het plassen, voor het eten of na het eten. Dit doen ze helemaal niet. Ook het afwassen van borden doen ze met koud water.

Dus heel veel verschillen zou ik zeggen

Tot mijn volgende blog😋

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marc En anneloes:
    2 oktober 2019
    Zo leuk en lief dat j t met ons deelt
    heel veel succes en wijsheid
    Het ga j goed en let j ook een beetje op jezelf
    Groetjes Marc en anneloes
  2. Robbert:
    2 oktober 2019
    Hoi Bibi, mooi veslag op een mooi eiland. Denk dat je groeit doordat je ook ziet hoe het niet moet. Heel avontuur toch he. Geniet ook 💪👍
  3. Quirine Vaessen:
    3 oktober 2019
    Hee Bibi, wat leuk om iets over je avontuur te lezen! Zo te zien maak je genoeg mee en ben je duidelijk je eigen visie aan het ontwikkelen. Mooi om te zien:)
    Groetjes Quirine
  4. Mamma:
    17 oktober 2019
    Mamma kijkt mee vanuit hier. 😉 En tikt letters als dat nodig is, kus.